خطبه امام حسن مجتبی علیه السلام درمسجد کوفه

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه امام حسن مجتبی علیه السلام درمسجد کوفه

 

 

اى مردم، شما را به سوى خدا و كتاب او و سنّت رسول اكرم (ص) مى‏ خوانيم

ما آمده‏ ايم تا شما مردم كوفه را به سوى كسى كه در علم و فقه و عدل و فضيلت ميان مسلمانان همانند ندارد، براى بيعت دعوت كنيم.

كسى كه قرآن او را ناديده نگرفته، و در سنّت رسول اكرم (ص) ناشناخته نبوده و هيچ كس بر او پيشى نگرفته است. او على است از هر مسلمانى به پيامبر (ص) نزديك‏تر است. نزديك‏ترين بشر به محمد (ص) از نظر دين و از نظر پيوند خويشاوندى.

به سوى كسى بشتابيد كه در مناقب و فضايل از جهانيان سبقت گرفته است.

به سوى كسى بشتابيد كه آنگاه كه همه مردم رسول خدا (ص) را خوار كرده بودند، به يارى او شتافت و در حالى كه همه مردم از او دور بودند به وى نزديك‏تر بود، كسى كه با پيامبر به نماز ايستاد، در حالى كه به خدا شرك مى ‏ورزيدند، و در حالى كه مردم شكست خورده بودند.

او كسى بود كه در ركاب پيامبر (ص) به نبرد پرداخت و در حالى كه مردم از ترس مى ‏گريختند وى در ميدان كارزار آشكار مى‏ شد، و در حالى كه‏ مردم به رسول خدا نسبت دروغ مى ‏دادند وى نخستين تصديق كننده و اولين اقتدا كننده به او بود.

 

او از شما يارى مى‏ طلبد و به سوى حق و حقيقت دعوت مى ‏كند و از شما مى ‏خواهد كه با او همراه گرديد تا بر نيرويش افزوده شود، و او را بر قومى كه عهد خود را شكستند، پيروز گرداند.

همان قومى كه ياران شايسته على (ع) را كشتند، و از آنان انتقام گرفتند، و بيت المال را به غارت بردند؛ و اكنون نيز در برابر او ايستاده ‏اند.

پس اى مردم به معروف امر كنيد و از منكر بازداريد.

خداوند بر شما رحمت فرستد، و همچون بندگان صالح خدا به نداى ما پاسخ گوييد و براى نبرد آماده گرديد.

 


منبع : سيره معصومان، سيد محسن امين عاملى/ مترجم على حجتى كرمانى, ‏ج‏5،ص:24

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید